28.11.2024 10:30

MEDICUS: Ošetřovné elektronicky - souhrnné informace pro praktiky a pediatry

Vystavení ošetřovného

Obecný postup
  • Lékař vystaví a elektronicky odešle na ČSSZ vznik potřeby ošetřování.
  • Při vystavení se vygeneruje jednoznačný identifikátor (jako u eNeschopenky).
  • ČSSZ (stejně jako SÚKL u eReceptu) zašle pojištěnci identifikátor formou SMS či emailu. Případně může lékař na žádost pacienta rozhodnutí vytisknout.

Následující postup se již lékařů netýká:

  • Pojištěnec sám nahlásí číslo rozhodnutí (identifikátor) zaměstnavateli.
  • Zaměstnavatel si na základě identifikátoru ověří údaje na ČSSZ.
  • Zaměstnavatel zašle elektronické podání s oznámením o žádosti ČSSZ.
  • Dávka bude vyplacena stejným způsobem, který je používán v současnosti u nemocenského.

 

Jak to bude v programu
  • Na kartě pacienta bude nová záložka s názvem Ošetřovné. Případně formulář najdete i v menu Ambulance (tento formulář bude sloužit pro vystavení klasického i dlouhodobého ošetřovného). 
  • V otevřeném formuláři se ikonou “+” nebo klávesou Ins založí nový záznam.
  • Vyplní se potřebné údaje:
    • Zvolí se z nabídky jeden ze tří možných důvodů potřeby ošetřování/péče.
    • Vybere se kontakt pro notifikaci (email/telefon).
    • Vyplní se datum potřeby péče od a datum vystavení (automaticky se předvyplní dnešní).
  • Klikne se na tlačítko Odeslat.

 

Pravidla (zdroj ČSSZ)
  • Stanovení potřeby ošetřování - lékař určí, že pacient potřebuje ošetřování k datu, kdy tuto skutečnost zjistí, nejdéle však tři kalendářní dny zpětně.
  • Vystavení potřeby ošetřování - při jedné potřebě ošetřování vystaví rozhodnutí pouze jednou bez ohledu na počet pojištěných činností nebo střídání v péči.
  • Storno hlášení - bude vždy nutné individuálně kontaktovat příslušnou OSSZ a uvést důvody pro storno (zpravidla omylem vystavené rozhodnutí pro jinou osobu). Pokud si rodič ošetřovné rozmyslí a doposud nenahlásil u zaměstnavatele požadavek na čerpání dávky, pak samotné hlášení nemá na nic dopad.

 

Průběh ošetřovného

Obecný postup
  • Pokud je to nutné, vystaví lékař nejméně jednou měsíčně (zpravidla vždy ke konci měsíce) potvrzení trvání potřeby ošetřování.
  • Pacientovi přijde SMS nebo email s potvrzením. Případně bude opět možnost formulář vytisknout.

 

Jak to bude v programu
  • Ve formuláři Kniha práce neschopných (umístěném v menu Ambulance) je již teď přehled všech vystavených ošetřovných evidovaných v programu. Tento přehled bude doplněn o počet dní do kdy je třeba potvrzení vystavit a tlačítko pro jeho rychlé vystavení. Vše tak pohodlně zkontrolujete a případně vystavíte potvrzení o trvání pro všechny ošetřovné z jednoho místa.

 

Pravidla (zdroj ČSSZ)
  • Vystavení potvrzení - lze vydat nejvýše tři kalendářní dny dopředu.
  • Ošetřovné a nepřítomnost v práci - podpůrčí doba činí 9 kalendářních dní (u samoživitelů 16), nad rámec podpůrčí doby slouží potvrzení už jen jako omluvenka do práce.

 

Ukončení ošetřovného

Obecný postup
  • Lékař vystaví a elektronicky odešle na ČSSZ ukončení potřeby ošetřování.
  • Pacientovi přijde SMS nebo email s potvrzením. Případně bude opět možnost formulář vytisknout.

 

Jak to bude v programu
  • Ve formuláři Ošetřovné bude u pacienta seznam všech evidovaných ošetřovných.
  • Vybere se ošetřovné, které se má ukončit a klikne se na tlačítko Ukončit. Do formuláře se automaticky doplní datum ukončení potřeby péče a datum vystavení (datumy bude možné v rámci povolených limitů změnit).
  • Klikne se na tlačítko Odeslat.

 

Pravidla (zdroj ČSSZ)
  • Ukončení potřeby ošetřování - lékař rozhodne o konci péče, když vyšetřením zjistí, že její potřeba již pominula. Ukončení se zapíše ke dni zjištění, nejpozději však do tří následujících kalendářní dní.
  • Nepřítomnost na vyšetření - pokud se osoba, u které bylo rozhodnuto o potřebě ošetřování nebo rodič s dítětem do 10 let, které potřebuje péči, nedostaví v den kontroly a nemá pro to vážné důvody, lékař ukončí potřebu ošetřování dnem, kdy se pacient nedostavil.
  • Vydání rozhodnutí o ukončení - jestliže lékař nevydal rozhodnutí o začátku potřeby péče hned na začátku, udělá to nejpozději při ukončení potřeby ošetřování.

 

Převzetí ošetřovného od jiného lékaře

Jak to bude v programu
  • Ve formuláři Ošetřovné se klikne na tlačítko Převzít.
  • Na ČSSZ se ověří, zda existuje vystavené neukončené ošetřovné a pokud ano, nabídne se jeho načtení.
  • Po načtení se automaticky připraví k odeslání Hlášení ošetřujícího lékaře.
  • Klikne se na tlačítko Odeslat a HOL odešle

—————

Zpět


Kontakt

Pavel Dibala

Kanceláře Karviná, Brno

Horká linka - NONSTOP
+420 777 888 477